Zdravotně-sociální pomoc Terénní programy
OstravaPoslání
Posláním služby Zdravotně-sociální pomoc je poskytovat podporu lidem v Ostravě a připojených obcích tím, že společně hledáme cestu, jak řešit situaci, která jim neumožňuje uplatňovat práva a povinnosti v péči o zdraví své a svých blízkých.
Informace pro zájemce o sociální službu
Sociální služba Zdravotně-sociální pomoc nabízí terénní podporu a asistenci sociálně vyloučeným klientům při zvládání situací spojených se ztíženým přístupem ke zdravotním službám, s nepříznivými životními podmínkami, s nízkou zdravotní gramotností a rizikovým životním stylem. Sociální pracovníci služby pomohou jednotlivcům i rodinám, kteří chtějí podporu a asistenci při jednání s institucemi v oblasti svého zdraví či zdraví dětí, chtějí pomoci, aby nežili v podmínkách, které škodí jejich zdraví, chtějí podporu při sjednávání zdravotní péče a při dodržování léčebného režimu atd.
Pracovníci služby se Vás budou ptát na základní informace o tom, co potřebujete, nebo co Vás trápí, aby zjistili, zda Vám mohou nabídnout spolupráci. Navrhnou Vám osobní setkání se sociálním pracovníkem, který s Vámi promluví o možnostech služby a dojedná případné oblasti spolupráce. Rozhovor je pro Vás nezávazný a nemusí vést k dohodě o poskytování služby. Služby Spolu pro rodinu, z.s. mohou být také zprostředkovány pracovníky sociálně-právní ochrany dětí na úřadech nebo jinými pomáhajícími profesionály.
Sociální služba je poskytována v přirozeném prostředí klientů žijících na území statutárního města Ostravy.
Cíle služby
Cílem služby je také zlepšovat podmínky pro péči o zdraví obyvatel sociálně vyloučených lokalit na území města Ostravy včetně zvyšování dostupnosti zdravotní péče.
Cílem služby je i mapování potřeb cílové skupiny a aktivní vyhledávání osob, které potřebují pomoc.
Cílová skupina
Služba je poskytována osobám, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy a žijí na území statutárního města Ostravy a širšího správního obvodu.
Rizikový způsob života obvykle souvisí s životními podmínkami, ve kterých lidé žijí, s jejich nízkou zdravotní gramotností a životním stylem. Jedná se například o ztížený přístup ke službám spojeným s péčí o zdraví, nízké vzdělání, nevhodné bydlení, život v sociálně vyloučených lokalitách nebo v prostředí, kde jsou sociálním vyloučením ohroženi.
Sociální služba může být poskytována anonymně.
Územní působnost služby
Sociální služba je poskytována v přirozeném prostředí klientů žijících na území statutárního města Ostravy a širšího správního obvodu.
Kapacita sociální služby
Maximální okamžitá kapacita služby jsou 2 klienti.
Provozní doba
Zásady poskytování služby
Služba je pracovníky poskytována v souladu s těmito principy:
- nízkoprahovost,
- poskytování služby v přirozeném prostředí klienta,
- zplnomocňování klientů, podpora a rozvoj jejich možností, schopností a dovedností,
- diskrétnost a mlčenlivost,
- nestrannost pracovníka,
- bezplatnost poskytování služby,
- respekt ke klientovi, k jeho názorům, potřebám, jeho volbě řešení situace,
- nezávislost pracovníků na dalších institucích, firmách či organizacích.
Popis činností a úkonů sociální služby
zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
Aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí formou poskytování informací o dostupných možnostech pomoci a zprostředkování právní pomoci v případě ohrožení práv.
pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí – například navázání na služby zdravotnického zařízení; zajištění zdravotní pojišťovny; asistence za účelem poskytování podpory v roli prostředníka mezi klientem a zdravotnickým zařízením či jinou institucí v souvislosti s péčí o zdraví; vysvětlení obsahu lékařské zprávy a doporučeného postupu léčby klientovi; pomoc při zajištění adekvátních dávek, služeb a jiných výhod v souvislosti se zdravotním stavem klienta; vyjednávání s institucemi v zájmu klienta.
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob – například motivace a podpora rodinných příslušníků ve vzájemné péči o zdraví; vyhledávání zdrojů podpory v blízkém sociálním okolí klienta; informování o právech a povinnostech klientů ve vztahu ke zdravotním službám a jiným veřejným institucím.
3. sociálně-terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností, podporujících sociální začleňování – například podpora změn v životním stylu; podpora porozumění a dodržování léčebného režimu; poradenské a motivační rozhovory týkající se zdravotního stavu; příprava klienta na komunikaci s lékařem; nácvik dovedností týkajících se zdravotního stavu; podpora citlivé komunikace o zdravotních tématech v rodině apod.
4. poskytování informací o rizicích, spojených se současným způsobem života a snižování těchto rizik – například poskytování informací o rizicích a důsledcích zanedbávání zdravotních potíží, o užívání návykových či jinak škodlivých látek, o možnostech pomoci při akutních stavech včetně základů první pomoci, o péči o těhotné ženy a děti a matky po porodu; seznámení s preventivními opatřeními, režimovými opatřeními; osvěta v oblasti hygienických návyků, životosprávy a životního stylu.
- monitoring a mapování potřeb cílové skupiny,
- vyhledávání a navazování kontaktu s cílovou skupinou, nabízení pomoci v přirozeném prostředí.
Uvedené činnosti mají charakter krátko až střednědobé spolupráce s klienty v jejich přirozeném prostředí na základě vlastní depistáže, případně jednorázových aktivit spojených s výjezdem do míst s akutní kumulací zdravotních a hygienických rizik (např. ubytovny) ve spolupráci s místní samosprávou.
Součástí poskytování sociální služby je komunikace s institucemi ochrany a podpory zdraví, zejména se zástupci veřejné správy a s dalšími subjekty působící v oblasti zdravotnictví.
Činnosti, které služba neposkytuje:
- zdravotnické úkony,
- ošetřovatelské a pečovatelské úkony,
- osobní asistence.
MATERIÁLNĚ TECHNICKÉ ZAJIŠTĚNÍ SLUŽBY
Pracoviště s běžným kancelářským vybavením je na adrese Žerotínova 1 v centru Ostravy. Na pracovišti není zajištěna stálá služba, pracovníci jsou v provozní době převážně v terénu.
Stížnostní postupy

Zdravotně-sociální pomoc
Terénní programy (1252071)
Název poskytovatele: Spolu pro rodinu, z.s.
Zařízení poskytovatele:
Žerotínova 1230/1, 702 00 Ostrava
Formy poskytování sociálních služeb:
terénní
Cílová skupina klientů:
osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy
Věková kategorie klientů:
od 15 let věku


NAPIŠTE NÁM
KONTAKTY
Tel.: 703 167 504
E-mail: zsp@spoluprorodinu.cz
Vedoucí služby
Mgr. Lena Michálková
Tel.: 703 167 504
E-mail: lena.michalkova@spoluprorodinu.cz
Sociální pracovnice
Bc. Jana Podzimková
Tel.: 703 167 498
E-mail: jana.podzimkova@spoluprorodinu.cz
Mgr. Jana Šalková
Tel.: 703 167 503
E-mail: jana.salkova@spoluprorodinu.cz
Bc. Vendula Kolková, DiS.
Tel.: 733 607 550
E-mail: vendula.kolkova@spoluprorodinu.cz
Kontakt pro podávání stížností
Mgr. Dana Nedělníková, Ph.D.
E-mail: dana.nedelnikova@spoluprorodinu.cz
Žerotínova 1230/1, 702 00 Ostrava